Keeled

Ma vist olen varem kirjutanud ka, et Mammu käib lasteaias keelekümblus rühmas, mis on tegelikult loodud selle eesmärgiga, et vene lapsed õpiksid varakult ära eesti keele.

Kuid tulemus on õnneks või kahjuks hoopis vastupidine. Mammu ainsa eesti lapsena räägib nüüdseks vene keelt paremini, kui mõni vene rahvusest laps ise. Eriti tore on see, et kakskeelsus pole rikkunud tema eesti keele sõnavara laiendamist ega piduranud kõne arengut. Ma olen küll kursis, et kakskeelsetel lastel võib mingi hetk tekkida kõnes tagasilangus, aga arvestades palju ta juba praegu räägib, ma pigem kahtlen, et see meil probleemiks tuleb. Ta on nüüdseks 2 aastat ja 2 kuud vana ja räägib vabalt 5-7 sõnaliste lausetega ja oskab väga hästi ennast väljendada. Kasvatajad kasutavad teda ka ära, pannes teda pidevalt esinema ja Emakeelepäeval luges ta isegi luuletust.

Tegelikult on see nii naljakas, et kuidas venelased suudavad oma keele nõnda maksma panna juba lapseeas. Eile arutasin seda ka töölt mõne inimesega ja nad teadsid rääkida, et kunagi tehti spetsiaalselt selline katse, et pandi üks vene poiss eestlastega ühte rühma. Eesti lapsed enne ühtegi vene keelset sõna ei osanud, vene laps ei osanud eesti keelt – täiesti null. Ja tulemus oli muidugi see, et kõik eesti lapsed rääkisid puhtalt vene keeles ja vene poiss ikkagi ühegi eesti keelset sõna ei osanud.

Juba Töötukassas töötades sain ma imestada, et vene rahvusest inimesed, kes aastaid elanud välismaal, näiteks Saksamaal, Itaalias, Hispaanias – ei osanud üldse nende riikide keeli. Nad ütlesid, et neil pole vaja, et nad said vene keelega vabalt hakkama.

Muidugi ma ei üritagi üldistada, et nüüd mitte ükski vene rahvusest inimene ühtegi teist keelt ei osa (kuigi siin Lasnamäel vist küll mitte…).

Mul on nüüd uus töökoht ja ma töötan lastega, kes 99% ulatuses on vene rahvusest. Mõni üksik räägib ka eesti keeles, aga mitte perfektselt, kakskeelsed pole sealt keegi. Ning mulle on antud kõrgemalt käsk nendega julmalt eesti keeles rääkida, et nad harjutaks, sest kuigi nad oskavad enam-vähem kõnekeeles suhelda, siis omavahel sädistavad nad ikka vene keeles. Ja teate kui keeruline see on. Ma ikka hakkan vene keeles nendega rääkima. Mida ma vähegi ise oskan vene keeles rääkida ja neile seletada, teen ma seda vene keeles. Kuigi ma tean, et nii nad ju ei õpigi!

Ma siin nüüd mõtlen, et kust leida selline kool, mis oleks samuti keelekümblusega, et Mammu suudakski juba lapsest saati vene keele ilusti selgeks saada. Sest ma näen iga jumala päev, kui väga seda vaja on. Tööturul on vene keele oskus eestlaste seas ikka väga suureks eeliseks.  Pean teda hakkama vist tööle kaasa võtma, kui ta vanemaks saab.

Varsti kirjutan ka oma uuest töökohast lähemalt. Sissejuhatavalt võib öelda, et ma armastan seda ja ma pole veel siiani kordagi tundnud, et ma tööd teeks. Ma pole ühelgi päeval mõelnud, et ma ei viitsi või ei taha tööle minna või minuteid lugenud, kuniks tööpäev läbi saab, et sealt juba ära põgeneda. Sellest ma järeldan ise, et ma olen vist leidnud ideaalse ameti!

6 thoughts on “Keeled

  1. kui ma pisike olin ja kiviõlis lasteaias käisin, siis tehti ka katset, et päevaks lasti vene lapsed ja eesti lapsed kokku, et vene lapsed eesti keelt õpiksid. mu ema rääkis, et päeva lõpus kui ta mulle järgi tuli, olevat ma tervitanud teda uksepeal nii: “strasdvõi mama!” 😀

    • No näed sa 🙂 Vastamine võttis küll mega kaua aega, wordpress vist solvus, et ma nii pikalt pausi panin ja ei lasknud mul toimetada siin 😀

  2. Ma olen kakskeelne. Ema pani mu eestikeelsesse lasteaeda ja omas rühmas olin ainuke venekeelne. Seal oli samamoodi nagu sa kirjutasid – paljud lapsed õppisid päris kiirelt vene keelsed sõnad ära. Peale seda ei tohtinud ma enam vene keeles rääkida 🙂
    Kooli minnes rääkisin juba väga hästi eesti keelt. Niiet tõesti soovitan sul lastega eesti keeles rääkida muidu nad ei õpi.

    • See on ka veidi karm, et lapsel keelatakse oma emakeeles rääkimine ära. Osadega räägin ja rohkem eesti keeles, aga seal on mõned ka sellised, kes isegi tere peale vaatavad suurte silmadega otsa ja küsivad teistele – a sto ana skasala? 😀

Lisa kommentaar

