Meie rindade tervisest

Alustan siis algusest. Ma toitsin oma last rinnaga 1a1k. Aga – ma tegin seda peamiselt vaid ühest rinnast, sest ta ei olnud lihtsalt mitte mingisuguse ime läbi nõus teisest sööma. Ja uskuge mind, ma proovisin kõike. Käisin ITK imetamisnõustajate juures temaga korduvalt, proovisime erinevaid kaitsmeid, asendeid, püsti-pikali-külili-selili ja isegi kui ma ta korraks rinnale sai, lasi ta kohe sealt jälle lahti. Aga ma ei jätnud jonni. Isegi kui see tähendas seda, et ta sõi kordades tihedamini, kui mõned teised lapsed. Isegi kui pidin korduvalt ja korduvalt öösel ärkama ja siin all ma ei mõtle 2-3 korda vaid nii 6-7 korda (lihtsam oli ta lihtsalt enda kõrvale magama jätta – piimalett valla).

Söödud ta sai, aeg läks edasi ja kuigi rindade suuruse vahe oli imetamise aeg oluliselt märgata, eriti enne lapse söögikorda, siis ma ei teinud sellest eriti probleemi. Vahepeal mõtlesin küll, et appi, kui nad jäävadki nüüd selliseks, et üks on pisike A korv ja teine topelt D, kuidas ma elan sellisena. Aga õnneks ma sellisest saatusest pääsesin ja saan taas oma ühtlast 75 C korvi nautida. Kusjuures, ma vist olen ainus naine, kelle nii raseduse kui ka imetamise aeg läks rinnakorv väiksemaks ja peale imetamise lõpetamist alles suuremaks tagasi. Veidrik, nagu ma olen. Aga kui seda siin juhtub lugema keegi, keda selline saatus tabas, siis minge Magdaleena polikliinikusse rinnakabinetti kontrolli ja rinnad kaalutakse ära. Kui vahe on 100+g, siis saab rinnataastus operatsiooni haigekassa kulul tasuta! 🙂

Minu mure aga tekkis umbes lapse 6.elukuu paiku, kui mind tabas esmakordselt rinnapõletik ja kohe selline väga korralik, koos palaviku, värinate ja kohutava valuga. Aga põletik tuli sellesse rinda, kust ma last ei toitnud. Pumbata rinda ei saanud, sealt ei tulnud midagi, laps sealt ei söönud, mudida oli metsikult valus. Aitaski vaid soe dušš ja kapsaleht ja magamine. Isegi pluusi oli valus selga panna. Kahjuks juhtusid need põletikud mul alati algama reede õhtul, ehk ma olin terve nädalavahetuse oma valudega üksi ja ilma abita, sest perearsti infoliin ei osanud mind sellise murega küll kuhugi suunata. Ja kui laps on 6+ kuud täis, ei ole enam ka sünnitusmajja asja abi järele, sest nad pruugivad sind sealt lihtsalt minema saata. Nii ma siis kannatasin. Kannatasin esimese, kannatasin teise korra. Kolmanda korra aeg oli Mammu 10+ kuud vana ja sain viimaks nõustamisse aja. Läksin sinna ilma temata, mis valmistas neile suure üllatuse. Kohe küsitigi, aga kus laps on? Ja vaadati mind korraks nagu hullumeelset. Aga kui ma oma mure neile ära kurtsin, siis vaadati mind läbi, soovitasid neid samu nippe, mida ma juba valu leevendamiseks kasutanud olin, kobasid mu rinnad läbi ja palusid siis istuda. Sain range soovituse minna 3-4 kuud peale imetamise lõpetamist rinnakabineti kontrolli. Tegelikult on see soe soovitus kõigile, kes on last rinnaga toitnud. Rinnad muutuvad sel perioodil märgatavalt ja hilisem südamerahu, et kõik on korras ka pärast imetamise lõpetamist on ju oluline.

Nõustaja ütles mulle, et rind kus ma ei imetanud, on rinnakude tihkem ja tunda oli ka mõningaid sõlmekesi. See ehmatas ikka päris ära. Õnneks põletik möödus taas kiiresti ja rohkem ma selle all ei kannatanud. Aga kui rinnaga toitmise periood läbi sai, siis kumises ikka kõrvus see range soovitus kontrolli minna. Eile nüüd oligi see päev, kus ma seal käisin.

Ütlen etteruttavalt ära, et kõik oli õnneks suurepärases korras. Aga ma ei oleks seda kuidagi teada saanud, kui ma ei oleks läinud kontrolli.

Siit ka kogu loo mõte – naised, käige kontrollis! PAP test tundub praeguses emakakaelavähi ohus juba rutiinne ja tavapärane, aga kui paljud 20-30 vanuses naised on käinud ka oma rindu kontrollimas? Üks asi on neid ise kontrollida, teine asi on lasta seda teha proffessionaalil, kes teab, mida täpsemalt otsida. Vähk tundub tänapäeval juba sama tihe külaline, kui lihtlabane gripp. Varakult avastatud vähk on aga ravitav. Paljud jõuavad arstile aga kahjuks liiga hilja.

See 15 minutit kontrolli ja 5 eurot visiiditasu ei tapa kedagi – vähk aga tapab.

Hoidke ennast! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lisa kommentaar

