Copy-cat

Ma ei mäleta eriti lapsepõlvest, et me pidime kasutama sõna igav. Meil ei olnud igav. Alati oli midagi teha, midagi mängida. Täiesti uskumatu, mis mänge me suutsime välja mõelda. Ja mis idiootsusi.. Aga ma mäletan, kuidas mul oli mängides asjade jaoks omad sõnad, oma keel, mulle väga meeldis leiutada ja meisterdada, tegin x asjadest kanadele süüa, meisterdasin liivakastis, tegin juba lapsena käsitööd ja jäljendasin.

Ja just viimast olen hakanud täheldama oma lapse peal. Näiteks täna, tegin köögis süüa, Mammu tuli ka kööki, võttis topsi, mängu kahvli, külmkapi magneteid ja iga kord kui ma midagi pannile lisasin, pani ta paar magnetit topsi, kui ma sööki segasin, siis segas tema topsis oma magneteid kahvliga, kui me seda märkasime, siis ütlesin talle, et mine paku issile süüa. Ja ta läkski. Tegi nii, nagu võtaks kahvliga topsist sööki ja pani issile suhu, öeldes ise mämm mämm. Süüa pakub ta ka mänguloomadele, mulle, muudele mänguasjadele. Täna maal õues olles noppis mu ema ühe väikse lillekese ja nuusutas seda, öeldes lapsele, et oi kui hästi lõhnab, tule nuusuta ka. Mammu läks ja võttis lille, nuusutas ise, siis andis vanaemale nuusutada, mulle, nuusutas veel ise, andis jälle teistele.

Õhtul kui rullitama läksin, panin pulsikella randmele. Ta võttis kastist paela, üritas seda ümber oma käe sättida. Ta on hakanud nii palju asju järgi tegema, see on nii äge. Ja sõnavara areneb ka iga päevaga. Iga nädal tuleb mõni uus oskus. Näiteks hiljuti ei osanud/julgenud ta ise diivanilt-voodist-vannitoa pakust maha tulla. Nüüd käivad need tegevused nagu möödaminnes. Muidugi on hetki, kus ta tõuseb diivanil püsti ja läheb sirgelt edasi ja kui ma piisavalt kiiresti reageerida ei suuda, käib ninali maha. Aga elu õpetabki. Ma ei saa teda vati sees hoida ja kõige eest kaitsta. Teinekord jälle ei tee nii. Samamoodi oli ka ahjuga. Me korrutasime küll, et aiai saab ja ahi on kuum ja ei tohi minna katsuma. Aga ega ta enne ei lõpetanud, kui näpp seal ahju vastas ära käis ja ise ka aru sai, et kuum ja valus on. Nüüd enam ei lähe katsuma, näitab eemalt, et aiai ja siis puhub näpu peale 😀

Mul on kahju, et tehnika on vallutanud meie elud. Ma ei kavatsegi osta lasteaialapsele tahvelarvutit ega nutitelefoni. Samuti ei sokuta ma teda tundideks teleka ette. Ta ei püsi seal nii ehk naa, sest muud tegevused on ju palju toredamad. Ei ma ei istu temaga päevas tundide viisi, vahi pilte või vooli plastiliinist. Ma teen oma koduseid toimetusi ja üritan teda võimalikult palju kaasta ja ta õpib läbi nende tegevuste minu meelest palju rohkem, kui ühegi pildiraamatu või puslega.

Meil on otidoo neid mänguasju, kuhu kujundeid sisse toppida. Nii siin kui ka maal. Mis te arvate, mis ta teeb? FP küpsisetünni teate? Seal käivad kujundid külje pealt sisse ja peal on kaas ja suur ava. Tema võtab kaane pealt, paneb kujundi pealt poolt sisse ja paneb kaane tagasi. Maal on üks kujundidega pall. Ta laob kujundid ühele palli poolele, siis paneb teise peale ja ongi kujundid palli sees.

Loll võib olla, kaval peab olema! Ja seda nutikust tal jagub. Vahel on kohe naljakas vaadata, mida ta oma väikse aruga jälle teha üritab.

Maal on meil üks nukuvanker, kookoniga. Väga ilusti toimetab sellega ka juba. Paneb mänguasjad sisse, teki peale ja siis kiigutab seda, kussu kussu. Kui öelda talle, et pane tita magama, siis ta teab täpselt mis teha. Ja seda kõik tänu jäljendamisele, sest mitte keegi pole käinud teda õpetamas, et nii, siin on nukk, siin on vanker, nukk käib vankri sisse, siis liigutad seda.

Ma vahel mõtlen, et küll ma olen ikka halb ema, näed ei istugi lapsega päevas mitu tundi, lao klotsidest torni või vaata raamatuid. Aga ma saadan kõiki meie tegevusi kõnega, tegin talle kööki OMA sahtli, kus tal on tema asjad, et tema on ka köögis ja tema toimetab ka, kui ema seda teeb. Ja mu 14 kuu vanusel lapsel on rohkem sõnu, kui mõnel kahesel. Ja viisakust rohkem, kui mõnel kahekümnesel. Ta ütleb alati aitäh. Annan talle midagi – aitäh. Hommikul võtame vitamiini – aitäh. Lõpetab söömise – aitäh.

Minu meelest lihtsalt elades on võimalik last samuti arendada. Pole vaja hirm kalleid huviringe, kunsttainast ja vilede ja vilkuritega plastmassihunnikut.

Lisa kommentaar

